Ahad, 29 Mei 2011

29 Mei 1453, Runtuhnya Kota Contantinople

Contantinople Dan Benteng Pertahanan

 Contantinople memiliki lokasi yang sangat penting di mata dunia. Sejak didirikannya, pemerintahan Byzantium telah menjadikannya  sebagai ibukota pemerintahan Byzantium. 

 Constantinopel merupakan salah satu kota terbesar dan benteng terkuat di dunia ketika itu, dikelilingi lautan dari tiga sisi sekaligus, yaitu selat Bosphorus, Laut Marmarah dan Tanduk Emas (golden horn) yang dijaga dengan rantai yang sangat besar, hingga tiada kemungkinan kapal musuh untuk memasukinya. Di samping itu, dari daratan juga dijaga dengan tembok-tembok yang sangat kukuh yang terbentang dari laut Marmarah sampai Tanduk Emas. 

 Memiliki satu menara dengan ketinggian 60 kaki, tembok-tembok  tinggi yang bahagian luarnya sahaja berketinggian 25 kaki, selain menara-menara pemantau yang dipenuhi tentara pengawas. Dari segi kekuatan ketenteraan, kota ini dianggap sebagai kota yang paling kuat dan kebal, karena di dalamnya ada pagar-pagar penguatkuasa, tembok kota  yang kuat dan perlindungan secara semulajadi. Oleh yang demikian, maka sangat sukar  untuk diserang, ditembusi apatah lagi ditaklukki.

Sultan Muhammad Al-Fateh banyak meneliti dan meninjau usaha ayahnya menawan Konstantinople. Beliau sering mengikuti ayahnya ke medan peperangan. Sebab itu ketika menaiki takhta pada tahun 855 Hijrah/1451 Masihi, beliau telah mula berfikir dan menyusun strategi untuk menawan kota berkenaan. Dalam hal ini, beliau banyak mengkaji sejarah Islam zaman Muawiyah bin Abi Sufian r.a.  dan lain-lain usaha penaklukkan.

 Taktik Dan Strategi
Turki Uthmani terlebih dahulu membina Kota di sebelah Asia
Sebelum serangan dilancarkan, Sultan Muhammad II telah mengadakan perjanjian dengan kerajaan yang bersempadan Constantinopel diantaranya ialah perjanjian yang dibuat dengan kerajaan Galata. Ini merupakan strategi yang penting supaya seluruh tenaga dapat difokuskan kepada satu musuh sahaja. Selain itu, dalam mempersiapkan penaklukan kota Konstantinopel, Sultan juga memperkuat armada laut Utsmani. Ini adalah kerana Constantinopel adalah sebuah kota laut, yang tidak mungkin dapat dikepung kecuali dengan menggunakan kekuatan armada laut. Dicatatkan bahwa kapal perang yang telah dipersiapkan berjumlah 400 unit. Meriam-meriam besar telah digerakkan dari Adrianopel menuju Constantinopel dalam jangka waktu dua bulan. Ketenteraan telah dimodenkan.
Meriam Urban
Mengunakan Ulama-ulama sebagai pembakar semangat para pejuang Islam. Ucapan yang membakar semangat pasukan Islam dan menimbulkan gelora jihad yang tinggi. Ucapan Muhammad Al-Fatih sebelum penyerangan umum memberikan pidato kepada pembesar pembesar tentara :

Jika penaklukan kota Konstantinopel berjaya, maka sabda Rasulullah SAW telah menjadi kenyataan dan salah satu dari mukjizatnya telah terbukti, maka kita akan mendapatkan bahagian dari apa yang telah menjadi janji dari hadits ini, yang berupa kemuliaan dan penghargaan. Oleh karena itu, sampaikanlah pada para pasukan satu persatu, bahwa kemenangan besar yang akan kita capai ini, akan menambah ketinggian dan kemuliaan Islam. Untuk itu, wajib bagi setiap pasukan, menjadikan syariat selalu didepan matanya dan jangan sampai ada diantara mereka yang melanggar syariat yang mulia ini. Hendaknya mereka tidak mengusik tempat-tempat peribadatan dan gereja-gereja. Hendaknya mereka jangan mengganggu para pendeta dan orang-orang lemah tak berdaya yang tidak ikut terjun dalam pertempuran”


Penggunaan menara bergerak yang lebih tinggi dari dinding kubu Byzantine dan memuatkan ratusan tentera. Tentera Byzantine berjaya memusnahkan menara tersebut setelah ianya menembusi dinding tengah kubu mereka.
Suatu yang menakjubkan, tentera Sultan Muhammad Al-Fateh telah membawa kapal-kapalnya masuk ke perairan Tanjung Emas merentasi bukit melalui jalan darat! Taktik peperangan seperti ini tidak pernah dilakukan oleh mana-mana tentera sebelum ini. Tentera Uthmaniyyah dengan semangat dan kekuatan yang luar biasa telah berjaya menarik 70 kapal dari Selat Bosphorus ke Tanjung Emas. Tiada siapa yang dapat membayangkan bagaimana semua itu boleh berlaku hanya pada satu malam. Sedangkan mereka terpaksa melalui bukit yang begitu tinggi dengan jarak yang melebihi tiga batu.

Dan yang tiada ternilainya..... Ketua, raja dan tentera itu adalah penganut Islam yang berkualiti tinggi. Mereka tidak pernah meninggalkan Solat Waktu sejak baligh dan sebahagiannya tidak pernah meninggalkan Solat Sunat Rawatib. Dan mereka adalah orang yang mengerjakan Solat Malam.

Penaklukkan Kota Contantinople
Akhirnya pasukan yang dipimpin langsung sultan Muhammad II bergerak mendekati kota Constantinople pada hari Khamis 26 Rabiul Awal 857 H.(6 April 1453 M). bersama gurunya, Sheikh Aaq Syamsudin, dan Panglima Kanannya, Halil Pasha dan Zaghanos Pasha. Mereka merancang penyerangan ke Constantinopel dari berbagai penjuru kota dengan berbekal 150 ribu tentera, meriam dan 400 kapal perang. Sultan Muhammad II terlebih dahulu mengirim surat kepada Paleologus untuk masuk Islam, menyerahkan penguasaan kota secara damai atau memilih perang. Constantine Paleologus bertegas untuk tetap mempertahankan kota. Ia dibantu oleh Cardinal Isidor, Orkhan dan Giovanni Giustiniani dari Genoa.

Kota dengan benteng tinggi 25 kaki tersebut memang sulit ditembus, selain itu di sisi luar tembok dilindungi oleh parit-parit dalam. Dari sebelah barat pasukan altileri harus menyerang benteng setebal dua lapis sedangkan dari arah selatan Laut Marmara, Armada LautTurki Uthmani harus berhadapan dengan kapal perang Genoa pimpinan Giustiniani dan di arah timur selat sempit tanduk emas sudah dilindungi dengan rantai besar hingga kapal perang ukuran kecil pun tidak boleh melepasinya.

Constantine XI Paleologus telah menawarkan berbagai tawaran demi untuk menyelamatkan kedudukannya. Akan tetapi Sultan Muhammad II menolak semua tawaran itu justru sebaliknya ia membuat saranan supaya Costantinople diserahkan kepada Daulah Uthmani secara aman. Sultan muhammad II berjanji, jika Costantinople diserahkan secara aman, tiada seorang pun yang akan diapa-apakan bahkan tidak ada gereja dan harta benda penduduk Costantinople yang akan dimusnahkan.

Antara isi kandungan ucapannya, 
"... serahkan kekuasaanmu, kota Costantinople. Aku bersumpah bahwa tentaraku tidak akan mengancam nyawa, harta dan kehormatan mereka. Mereka yang ingin terus tinggal dan hidup dengan amat sejahtera di Costantinople, bebas berbuat demikian. Dan siapa yang ingin meninggalkan kota ini dengan aman sejahtera juga dipersilakan".
Keesokan harinya, Sultan Muhammad II telah menyusun dan membagi tentaranya menjadi tiga bagian. Pertama adalah ketumbukan utama yang bertugas mengepung benteng yang mengelilingi Costantinople. Di belakang kumpulan utama itu adalah tentara sokongan yang bertugas menyokong tentera utama. Meriam telah diarahkan ke pintu Topkopi. Pasukan pengawal juga diletakkan di beberapa kawasan strategik seperti kawasan-kawasan bukit di sekitar Kota Byzantine. Armada laut Uthmani juga diletakkan di sekitar perairan yang mengelilingi Costantinople. Akan tetapi kapal-kapal tidak dapat memasuki perairan Tanduk Emas disebabkan rantai raksasa yang merentangi perairan itu..

Semenjak hari pertama serangan, tentera Byzantine telah berusaha keras menghalangi tentara Islam merapat ke pintu-pintu masuk kota mereka. Tetapi serangan tentera Islam telah berhasil mematahkan halangan itu, ditambah dengan serangan meriam dari berbagai sudut. Bunyi meriam saja telah menimbulkan rasa takut yang amat sangat kepada penduduk Costantinople sehingga menghilangkan semangat mereka untuk melawan.

Rantai yang digunakan merentasi selat
Armada laut Uthmani telah mencoba beberapa kali untuk melepas rantai besi di Tanduk Emas. Dan pada saat yang sama, mengarahkan serangan ke kapal-kapal Byzantine dan Eropa yang tiba untuk menyerang. Namun segala usaha ini tidak berhasil, kegagalan Armada Turki memberikan semangat kepada tentara Costantinople untuk terus bertempur. Pada saat yang sama para penderi berjalan di lorong-lorong kota, mengingatkan penduduk supaya banyak bersabar serta terus berdoa kepada Tuhan supaya menyelamatkan Costantinople. Constantine XI Paleologus juga sering bolak-balik ke Gereja Aya Sofya untuk tujuan yang sama.



Walaupun begitu, kepungan armada laut Turki Uthmani masih belum dapat menembusi Tanjung Emas disebabkan oleh rantai besi yang melindungi Tanduk Emas. Pada saat yang sama, para mujahidin tetap terus melancarkan serangan sehingga pada 18 April 1453M, pasukan penyerang berhasil meruntuhkan tembok Constantinopel di Lembah Lycos yang terletak di sebelah barat kota namun dengan cepat tentara Constantine berhasil membaiki runtuhan sehingga benteng kembali tertutup.

Pada hari yang sama, beberapa buah kapal perang Uthmani mencoba melepasi rantai besi di Tanjung Emas. Akan tetapi, gabungan armada laut Byzantine dan Eropah dapat menghalanginya malahan banyak kapal perang Uthmani yang karam oleh serangan armada laut Eropah dan Byzantium.

Dua hari setelah serangan itu, terjadi sekali lagi perang laut antara kedua belah pihak. Sultan Muhammad II sendiri mengawasi pertempuran dari tepi pantai. Saat itu juga, Sultan menunggang kudanya sehingga ke tepi laut sambil berteriak dengan sekuat tenaga untuk memberikan semangat. Kesungguhan Sultan Muhammad II berhasil menaikkan semangat tentaranya. Namun, gabungan armada Eropah dan Byzantine berhasil mematahkan serangan mujahidin walaupun mereka bersungguh-sungguh melancarkan serangan demi serangan. Kegagalan tersebut menyebabkan Sultan mengganti Palta Oglu dengan Hamzah Pasha.

Kegagalan serangan tersebut telah memberikan kekhuatiran kepada tentara Uthmani. Khalil Pasha yang merupakan menteri ketika itu cuba memujuk Sultan supaya membatalkan serangan serta menerima saja perjanjian penduduk Costantinople untuk tunduk kepada Daulah Uthmaniyah tanpa menaklukinya. Saranan itu ditolak mentah-mentah oleh Sultan. Kini tinggal memikirkan cara supaya armada laut Turki Uthmani dapat melepasi Tanduk Emas.

Salah satu pertahanan yang agak lemah adalah melalui Selat Golden Horn yang sudah dirantai. Hingga akhirnya sebuah idea yang seperti idea bodoh dicadangkan, namun akhirnya dilakukan. Idea tersebut adalah memindahkan kapal-kapal perang yang berada di perairan Selat Bosporus ditarik melalui jalan darat untuk mengelakkan rantai penghalang. Hanya dalam tempoh satu semalam 70 buah kapal telah memasuki wilayah perairan Golden Horn ( Tanduk Emas ) melalui jalan darat yang memiliki perbukitan yang tinggi dan berbatu.

Pada subuh pagi tanggal 22 April, penduduk kota yang lelap itu terbangun dengan suara pekik takbir tentara Islam yang menggema di perairan Tanduk Emas. Penduduk Constantinople gempar dan tak seorangpun yang percaya atas apa yang telah terjadi. Tidak ada yang dapat membayangkan bagaimana semua yang terjadi hanya dalam satu malam. Bahkan ada yang menyangka bahwa tentara sultan mendapat bantuan jin dan syaitan.

Yilmaz Oztuna di dalam bukunya Osmanli Tarihi menceritakan salah seorang ahli sejarah tentang Byzantium mengatakan:

“kami tidak pernah melihat dan tidak pernah mendengar sebelumnya, sesuatu yang sangat luar biasa seperti ini. Muhammad Al-Fateh telah mengubah bumi menjadi lautan dan dia menyeberangkan kapal-kapalnya di puncak-puncak gunung sebagai pengganti gelombang-gelombang lautan. Sungguh kehebatannya jauh melebihi apa yang dilakukan oleh Alexander yang Agung,”

Dengan kedudukan tentara islam yang semakin kuat, Sultan Muhammad II melancarkan serangan besar-besaran ke benteng terakhir Constantinopel. Tembakan meriam yang telah mengkaramkan sebuah kapal dagang di Tanjung Emas, menyebabkan tentara Eropah yang lain lari ketakutan. Mereka telah meninggalkan pertempuran melalui Kota Galata. Semenjak kapal dapat memasuki perairan Tanjung Emas, serangan dilancarkan siang dan malam tanpa henti.

Takbir "Allahu Akbar, Allahu Akbar!" yang menggema di segala penjuru Costantinople telah memberikan serangan psikologi kepada penduduk kota itu. Semangat mereka terus luntur dengan ancaman demi ancaman dari pekikan takbir tentera mujahiddin. Ketika ribut yang belum juga reda, penduduk Costantinople menyadari bahwa tentara Islam telah membuat terowong untuk masuk ke dalam pusat kota. Ketakutan melanda penduduk sehingga mereka curiga dengan bunyi tapak kaki sendiri. Kalau-kalau tentara Turki keluar dari dalam bumi.

Sultan Muhammad II yakin bahwa kemenangan semakin tiba, mendorong beliau untuk terus berusaha agar Constantine XI Paleologus menyerah kalah tanpa terus membiarkan kota itu musnah akibat gempuran meriam. Sekali lagi Sultan mengirim utusan meminta Constantine XI Paleologus agar menyerahkan Costantinople secara aman. Costantine telah berunding dengan para menterinya. Ada yang menyarankan supaya mereka menyerah kalah dan ada pula yang ingin bertahan sampai akhir. Costantine akhirnya setuju dengan pandangan kedua lantas mengirimkan balasan ,

"... syukur kepada Tuhan karena Sultan memberikan keamanan dan bersedia menerima pembayaran jizyah. Akan tetapi Costantine bersumpah untuk terus bertahan hingga ke akhir hayatnya demi takhta... atau mati dan dikuburkan di kota ini!"

Pada 27 Mei 1453, Sultan Muhammad Al-Fatih bersama tentaranya meluruskan niat dan membersihkan diri di hadapan Allah SWT. Mereka membanyakkan solat, doa dan zikir dengan harapan Allah SWT akan memudahkan kemenangan. Para ulama pula memeriksa barisan tentara sambil memberi semangat kepada para mujahidin. Mereka diingatkan tentang kelebihan jihad dan syahid serta kemuliaan para syuhada' terdahulu khususnya Abu Ayyub Al-Ansari RA.

"...sesungguhnya apabila Rasulullah SAW tiba di Madinah ketika kemenangan hijrah, baginda telah pergi ke rumah Abu Ayyub Al-Ansari. Sesungguhnya Abu Ayyub telah pun datang (ke Costantinople) dan berada di sini!" Kata-kata inilah yang membakar semangat tentara islam hingga ke puncaknya.

 
Pada saat yang sama, penduduk Costantinopel berdoa dirumah dan gereja-gereja mereka dengan khidmat paderi berharap Tuhan menolong mereka.

Tepat jam 1 pagi hari Selasa 20 Jamadil Awal 857H / 29 Mei 1453 M, serangan umum dilancarkan. Sulthan Muhammad Al-Fatih sebelum penyerangan umum sulthan memberikan pidato kepada tentara Islam :

Jika penaklukan kota Constantinople berjaya, maka sabda Rasulullah SAW telah menjadi kenyataan dan salah satu dari mukjizatnya telah terbukti, maka kita akan mendapatkan bagian dari apa yang telah menjadi janji dari hadits ini, yang berupa kemuliaan dan penghargaan. Oleh karena itu, sampaikanlah pada para pasukan satu persatu, bahwa kemenangan besar yang akan kita capai ini, akan menambah ketinggian dan kemuliaan Islam. Untuk itu, wajib bagi setiap pasukan, menjadikan syariat selalu didepan matanya dan jangan sampai ada diantara mereka yang melanggar syariat yang mulia ini. Hendaknya mereka tidak mengusik tempat-tempat peribadatan dan gereja-gereja. Hendaknya mereka jangan mengganggu para pederi dan orang-orang lemah tak berdaya yang tidak ikut terjun dalam pertempuran”



Diiringi hujan panah, Tentara Turki Islam maju dalam tiga lapis pasukan, Irregular di barisan pertama, Anatolian Army di barisan kedua dan terakhir pasukan khusus Yanissari. Para mujahidin diperintahkan supaya meninggikan suara takbir kalimah tauhid sambil menyerang kota. Penduduk Costantinople telah berada di puncak ketakutan mereka pagi itu. Mujahidin yang memang menginginkan mati syahid, begitu berani maju menyerbu tentara Constantinople.

Tentara Islam akhirnya berjaya menembus kota Costantinople melalui Pintu Edirne dan mereka telah berhasil mengibarkan bendera Daulah Uthmani di puncak kota. Constantine XI Paleologus yang melihat kejadian itu menanggal baju perang kerajaannya dan maju bertempur bersama pasukannya hingga terbunuh dan jasadnya tidak ditemui. Giustiniani melarikan diri meninggalkan kota dengan pasukan Genoanya. Cardinal Isidor melepaskan diri dengan menyamar sebagai hamba melalui Galata, dan Orkhan gugur di peperangan.

Berita kematian Costantine telah menaikkan lagi semangat tentara Islam untuk terus menyerang. Namun sebaliknya, bagaikan pohon tercabut akar, tentara Constantinople menjadi tercerai berai, bak anak kehilangan ibunya mendengar berita kematian Rajanya.

Tepat pada hari Selasa tanggal 20 Jumadil Ula 857 H bertepatan tanggal 29 Mei 1453 M, Constantinopel jatuh dan berjaya ditaklukki oleh para mujahiddin, Sultan Muhammad II kemudian turun dari kudanya dan memberi penghargaan pada pasukan dengan ucapannya:

 “MasyaAllah, kalian telah menjadi orang-orang yang mampu menaklukkan Constantinople yang telah Rasulullah khabarkan

 Kemudian baginda bersujud kepada Allah SWT di atas tanah, sebagai ungkapan syukur dan pujian serta bentuk kerendahan diri dihadapanNya.
Pada hari itu, kebanyakkan penduduk Costantinople bersembunyi di gereja-gereja sekitar kota. Sultan Muhammad Al-Fatih berpesan kepada tentaranya supaya berbuat baik kepada penduduk Costantinople. Beliau kemudian menuju ke Gereja Aya Sofya yang ketika itu menjadi tempat perlindungan sejumlah besar penduduk kota. Ketakutan jelas terbayang di wajah penduduk ketika beliau menghampiri pintu gereja. Salah seorang paderi telah membuka pintu gereja, dan Sultan meminta beliau supaya menenangkan penduduk.
Selepas itu, Sultan Muhammad II meminta supaya gereja berkenaan ditukar menjadi masjid supaya Jumaat pertama nanti dapat dikerjakan Solat Jumaat di situ. Sementara gereja lainnya tetap seperti biasa. Para pekerja bertugas menanggalkan salib, patung dan menutup gambar-gambar untuk tujuan solat. Pada hari Jumaat itu, Sultan Muhammad II bersama para muslimin telah mendirikan solat Jumaat di Masjid Aya Sofya. Khutbah yang pertama di Aya Sofya itu disampaikan oleh As-Sheikh Agha Shamsuddin. Nama Costantinople kemudiannya diganti "Islam Bol / Islambul", yang berarti "Kota Islam" dan kemudian dijadikan sebagai ibu kota ketiga Khalifah Othmaniyyah setelah Bursa dan Edirne . Atas jasanya Sultan Muhammad II diberi gelar Al-Fatih ( Penakluk ), sehingga beliau sering dipanggil Sultan Muhammad Al-Fatih. Pertempuran merebutkan kota Constantinopel berlangsung 6 April hingga 29 Mei 1453, atau hampir 2 bulan lamanya.

 (Akan datang..... Pertempuran di Air Jalut. Musnahnya kesombongan Monggol

 Istanbul Hari Ini












2 ulasan: