Selasa, 12 Julai 2011

Imam Syamil Desayev

Jauh di pegunungan kaukasus, 1830, pasukan Tsar Rusia di bawah pimpinan Jenderal Turman mulai bergerak. Ribuan tentera siap sedia untuk berperang dengan persenjataan lengkap. Peperangan kali ini cukup menyulitkan pasukan Rusia, sebab yang akan mereka taklukkan adalah bangsa Chechen yang mempunyai kawasan strategis dan tersembunyi.
Sebentar kemudian terdengar sebuah letusan, terjadilah tembak-menembak, desing peluru beradu dengan pedang dan panah. Darah mengalir dimana-mana. Satu demi satu prajurit dari kedua belah pihak jatuh bergelimangan darah. Itulah peperangan pertama rakyat Chechen dan Daghestan melawan pasukan tentera Tsar Rusia. Dengan gagah berani rakyat Chechen melawan.
Perang dahsyat itu melahirkan legenda yang tak pernah redup hingga sekarang, yang melagendakan nama Imam Syamil Desayev. Ia adalah pemimpin sekaligus pemimpin jihad yang tak mungkin terlupakan. Ia adalah prajurit berperawakan kekar dan tinggi, gagah berani, gigih, dan pantang menyerah. Tenaganya luar biasa, ia juga tangkas. Keberaniannya sangat dikagumi.
Imam Syamil

 Imam Syamil (Turki: Şeyh Samil juga dieja sebagai Shamyl, Schamil, dalam bahasa Urdu / Bahasa Arab / Parsi امام شامل; 1797 - Mac 1871) adalah seorang pemimpin politik dan agama Avar puak-puak Islam Caucasus Utara. Beliau merupakan seorang pemimpin penentangan anti-Rusia dalam Perang Kaukasia dan Imam ketiga Dagestan (داغستان) dan Chechnya (شیشان) (1834-1859).

Keluarga dan kehidupan awal


Imam Syamil (امام شامل) dilahirkan pada tahun 1797, di kampung kecil, Gimry, pada hari Dagestan (diduduki oleh Rusia). Beliau pada asalnya bernama Ali (علی), tetapi mengikuti tradisi tempatan, namanya telah ditukar apabila dia jatuh sakit. Bapanya adalah tuan rumah yang bebas, dan kedudukan ini dibenarkan Shamil dan teman rapat, Ghazi Mullah, untuk belajar banyak mata pelajaran termasuk Bahasa Arab dan logik. Shamil memantapkan dirinya sebagai seorang lelaki yang dihormati dan berpendidikan Quran dan Sunnah di kalangan umat Islam yang lain Caucasus. Beliau mengerjakan haji pada tahun 1828 dan di sana beliau bertemu Abdul Kadir. Daripada Abdul Kadirlah beliau mempelajari tektik gerila.

 


Syamil dilahirkan ketika Empayar Rusia telah berkembang ke dalam wilayah Empayar Turki Uthmaniyyah dan Parsi (فارس). Berikutan pencerobohan Rusia, banyak Caucasian negara-negara bersatu dalam tentangan keras  kepada pemerintahan Tzar dalam apa yang kemudiannya dikenali sebagai Perang Kaukasia. Pemberontakan ini disokong oleh Shah Parsi. Beberapa pemimpin-pemimpin Caucasian terdahulu yang memberi penentangan adalah Sheikh Mansur (شیخ منصور), dan Ghazi Mollah (غازی ملا). Syamil sebenarnya kawan-kawan zaman kanak-kanak dengan Mollah, dan akan menjadi pengikut dan kaunselor.
 Pada masa mudanya, Imam Syamil dikenal sebagai pemuda mempunyai jiwa semangat perjuangan yang luar biasa. Kemahirannya bermain pedang dan tombak serta berlari dan melompat, tidak ada dapat menandingi. Ia dapat melompat diatas parit dengan mudah yang lebarnya sembilan meter, atau berjalan diatas tali yang dipegang oleh dua orang yang cukup tinggi. Ia biasa biasa bertelanjang dan berjalan tanpa alas kaki. Cuaca perbukitan kaukasus yang sangat dingin sama sekali tak berpengaruh atas keperkasaannya.
 Ia berjiran dengan seorang ulama atau Mullah terkenal yaitu Syekh Qazi Muhammad. Setelah Sheikh Qazi, ia adalah tokoh kedua gerakan muridisme yang terkenal keberaniannya di kawasan Chehnya sahingga lembah Kaukasus. Selain itu  ia juga sebagai mubaligh dan Ulama. Banyak penduduk disekitar lembah kaukasus masuk Islam berkat dakwahnya. Di lain pihak, Tsar Rusia berusaha memperluas wilayah dengan menaklukkan wilayah Daghestan dan Chehnya. Maka bersama Mullah Qazi Muhammad ia mengeluarkan fatwa Jihad.
Perang menentang Rusia

Pada tahun 1832, Ghazi Mollah meninggal dunia di dalam peperangan Gimry, dan  Syamil adalah salah satu dari hanya dua pejuang yang terselamat, tetapi dia mengalami luka yang teruk. Dia menyembunyikan diri. Kedua-dua pihak, Rusia dan para pejuang-pejuang lain menyangka beliau telah  mati. 

Tsar Nicholas
Dalam lapuran Jenderal Turman kepada Tsar Nicholas, menulis, 
“Pasukan Chehnya mengepung dan membaiki sebuah rumah dari segala penjuru. Matahari telah terbenam, dan penghancuran rumah-rumah hanya diterangi oleh nyala merah api berkobar. Mereka bertekad untuk mati. Mereka mendendangkan kematian dalam paduan suara. Mula-mula suaranya keras, tetapi makin lama makin merendah, jumlah mereka semakin berkurang, karena mati terbakar. Tiba-tiba pintu rumah yang terbakar diroboh orang. Diberanda berdiri tegak seorang lelaki tidak berbaju, dengan sebilah pedang di tangan, ia melangkah menghampiri kami, ditengah tembakan mechinegun, ia melompat tinggi ke udara, jatuh, lalu berdiri, lalu berdiri tegak, lalu perlahan-lahan roboh, jatuh dan mati ditanah kelahirannya. Lima menit kemudian pemandangan serupa berulang seorang lelaki melompat, menumpahkan peluru sambil mengacungkan pedang melibas dua regu pasukan Tsar Rusia, kemudian tumbang terkena Bayonet. Tetapi, tak seorangpun yang tertangkap hidup-hidup. Tujuh puluh dua orang gugur dalam marakan api..”
 Setelah pulih, beliau muncul dari persembunyian dan menyertai semula kumpulan penentang yang diketuai oleh Imam ketiga, Gamzat-Bek. Apabila yang kemudiannya Gamzet-Bek dibunuh oleh Hadji Murad pada tahun 1834, Syamil mengambil tempat sebagai pemimpin utama pejuang Kaukasia dan Imam ketiga Daghestan . Reputasi beliau tidak dicemari walaupun oleh beberapa kekalahan kepada tentera Rusia pada tahun 1835-1836, dan seterusnya, kempen ketenteraan yang sangat berjaya pada 1837 yang membuatkan beliau terkenal. Pengaruhnya merebak ke Chechnya dan lain-lain negara-negara Islam Kaukasia, di mana dia disebut sebagai "Eagle Mountains."


Pada tahun 1839 (Jun-Ogos), Shamil dan pengikut-pengikutnya, berjumlah kira-kira 4000 orang lelaki, wanita dan kanak-kanak, mendapati diri mereka terkepung di pergunungan kubu kuat mereka di Akhoulgo, yang terletak di liku Sungai Andee Koisou, kira-kira sepuluh kilometer timur-Gimry. Pengepungan ini berlangsung selama lapan puluh hari, yang akhirnya kemenangan memihak kepada Rusia pimpinan General Alexander Grabbe.
Kira-kira 300 orang tentera  Rusia terkorban dalam usaha menawan kubu kuat itu, manakala para pejuang hampir seluruhnya disembelih selepas pertempuran yang sangat sengit itu, tidak ada peluang yang diberikan. Anak beliau Djemal-Eddin yang berumur 6 tahun menjadi tawanan.  Syamil dan sekumpulan kecil pengikutnya yang terdekat, termasuk keluarga beberapa berjaya melarikan diri ke bawah tebing-tebing dan melepasi garis pengepungan Rusia semasa hari-hari terakhir di Akhoulgo. Setelah berjaya melarikan diri, beliau sekali lagi mendapatkan semula pengikut dan menentang pendudukan Rusia. Syamil yang berjaya menyatukan banyak pengikut, kerap bepidato dan dapat mempengaruhi suku kaum Kaukasia untuk menentang Russia. Beliau menggunakan taktik perang gerila yang berkesan dan penentangan terus dilakukan di bawah kepimpinan beliau sehingga tahun 1859. 
Antipati perjuangan Syamil terhadap pencerobohan Rusia diperluaskan kepada rakan Kristian mereka dalam Empayar Rusia, di Georgia, yang bersempadan dengan Dagestan disebelaha barat. Matlamatnya ialah menguasai seluruh wilayah Kaukasia dan penubuhan Negara Islam dengan Tbilisi, Ibu Negara Georgia  sebagai pusatnya. Dalam usaha mencapai misi Illahi ini, Shamil menikmati sokongan Turki, yang Sultan telah menghantar tentera untuk membantu beliau.

Tentera Syamil kerap melancarkan serbuan di Georgia, dengan wilayah Kakheti sebagai sasaran kerap. Kampung-kampung Kakhetian kerap diserang oleh kumpulan kecil Lezghins, Caucasions Utara iman Muslim, daripada Dagestan. Lezghins memusnahkan harta dan menculik kedua-dua rakyat biasa dan orang bangsawan untuk digunakan sebagai cip tawar-menawar dalam pertukaran banduan dengan Rusia.

Strategi pencolekan ini sebahagiannya didorong oleh harapan bahawa Rusia akan bertukar-tukar anaknya, Djemal-Eddin, yang menjadi tawanan semasa pertempuran kejam  pada 1839. (Djemal-Eddin yang ketika itu berusia 6 tahun, kemudiannya bela Rusia oleh bangsawan Georgia. Selepas beberapa tahun di kalangan elit St Petersburg, beliau menikmati kehidupan elit, memeluk agama Kristian, dan menjadi seorang pegawai di rejimen Rusia dikerahkan di Warsaw, Poland).
Pada bulan Julai tahun 1854, Shamil memerintahkan 10,000 tenteranya untuk memasuki wilayah Georgia Kakheti untuk menangkap golongan bangsawan Georgia yang setia kepada Empayar Rusia dan memusnahkan harta pusaka Tsinandali, yang sering dikunjungi oleh golongan bangsawan Eropah. Beberapa tentera telah diarah untuk kembali bersama-sama dengan tawanan ke Dagestan, manakala askar-askar lain untuk menjalin hubungan dengan Seid-Ahmad-Emin-Bey, Duta Besar Turki di Tbilisi, Georgia. 
 Ketika serangan inilah Countess David Chavchavadze ditawan. Pada 10 Mac 1855, di kampung Khasav-Jurt, Dagestan, Syamil akhirnya mencapai hasrat beliau apabila Djemal-Eddin telah ditukar dengan ahli-ahli keluarga Chavchavadze Georgia, yang telah ditawan oleh pejuang Syamil selama sembilan bulan.

Kepulangan Djemal-Eddin ke negara asal beliau telah menjadi tragedi dan igauan kepada Imam Syamil. Djemal-Eddin yang membesar di persekitaran bandar dan golongan elit Eropah, yang lebih modenn, merasai kehidupan di pergunungan Kaukasia yang tidak tertanggung, dan terlalu banyak sekatan yang dikenakan. Beliau kemudiannya jatuh sakit dan meninggal dunia.
Sheteh dan Prince Alexander Bariatinsky 
Tidak lama kemudian, tentera Rusia yang diketuai oleh Alexander Baryatinsky melakukan serangan ke atas kubu Shamil di Vedeno.Pada musim panas tahun 1859, satu siri pertempuran berdarah tercetus di pergunungan Kaukasia. Berdendam besar di kedua-dua pihak. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh taktik ketenteraan yang lebih maju, Rusia akhirnya menang.
 Meskipun berhadapan dengan kekuatan pasukan Rusia yang dilengkapi dengan persenjataan yang lebih hebat, pasukan pejuang Chehnya tak mudah menyerah. Karana kaum mujahidin pantang menyerah, Jenderal Barkatisnky terpaksa melakukan taktik damai. Dan akhirnya dengan berbagai pertimbangan, pada 25 Ogos 1859, Syamil dan keluarganya menyerah diri kepada pihak Rusia dan Imam Syamil dilayan dengan penuh hormat oleh pihak Rusia.Imam Syamil dipenjarakan di Gunib, Dagestan..
Alexander II.
Setahun selepas itu, Syamil telah dihantar ke Saint Petersburg untuk bertemu dengan Maharaja Alexander II. Selepas itu beliau dibuang ke Kaluga, sebuah pekan kecil yang berhampiran Moscow. Selepas beberapa tahun di Kaluga dia mengadu kepada pihak berkuasa tentang iklim dan pada bulan Disember, 1868 Shamil menerima kebenaran untuk bergerak ke Kiev, pusat komersil di barat daya Empayar Rusia. Di Kiev, beliau telah diberikan rumah agam di Aleksandrovskaya Street. Pihak berkuasa Imperial mengarahkan penguasa Kiev untuk memelihara Syamil di bawah "pengawasan yang ketat tetapi tidak terlalu membebankan".
Topkapi Palace
Pada tahun 1869, beliau telah diberikan kebenaran untuk melaksanakan Haji ke kota suci Mekah. Dia mengembara dari Kiev ke Odessa dan kemudian belayar ke Istanbul. Di sana beliau telah disambut oleh Khalifah Uthmaniyah, Sultan Abdulaziz.  Beliau menjadi tetamu di Imperial Topkapi Palace untuk sementara waktu dan meninggalkan Istanbul dengan kapal yang dikhaskan untuk beliau oleh Sultan. Selepas melengkapkan haji ke Mekah, beliau meninggal dunia di Madinah pada tahun 1871 semasa ziarah, dan dikebumikan di Baqi Jannatul, yang merupakan tempat di mana tokoh terkenal dari sejarah Islam dikebumikan.
 
Baqi Jannatul
 Semangat Imam Syamil senantiasa dikagumi sepanjang masa, bahkan sampai di abad ke 20, sehingakan sastrawan besar Rusia, Solzenitsyn sangat mengaguminya. Dalam masa pengasingannya di Siberia, ia menulis, “Tak seorangpun sanggup melumpuhkan semangat dan mentalitas yang membaja.”

 Syamil Basayev, Komander Pejuang Chechen yang juga digeruni


Tiada ulasan:

Catat Ulasan