Khamis, 23 Jun 2011

Ferdinand Magellan vs Panglima Awang (Henry The Black / Enrique of Malacca )

Sejarah mengelilingi dunia bermula apabila Ferdinand melarikan diri ke Sepanyol bersama Enrique angkara fitnah pihak tertentu yang memusuhinya. Kehebatan, kemahiran dan pengalaman luas selaku pelayar menyebabkan Raja Portugal menghargai Ferdinand tetapi ia turut membenihkan hasad dengki di kalangan musuh yang akhirnya memfitnah kapten kapal itu.

Bagaimanapun, pelarian Ferdinand dan Enrique ke Sepanyol diterima baik ketua negara itu, Raja Charles I, lantaran reputasi Ferdinand selaku pelayar hebat Portugal sememangnya dikenali dan dikagumi orang Sepanyol.
Raja Charles I
Di Sepanyol, kemahiran dan pengalaman luas Ferdinand selaku pelayar dimanfaatkan apabila Raja Charles I mengarahkan lelaki Portugis itu belayar mencari tanah dan harta kepada Kerajaan Sepanyol.

Beberapa tahun diperuntukkan untuk membuat persediaan sehingga beberapa kapal berjaya dibina untuk ekspedisi itu dengan kapal terbesar dinamakan ‘Victoria’. Ekpidisi Magellan itu juga telah disediakan dengan empat buah kapal layar lain, San Antonio, Conception, Santiago dan Trinidad. Krew yang terdiri daripada lebih 270 orang. 


Replika ‘Victoria
Sebelum pelayaran, cadangan pelayaran Sepanyol itu sampai ke pengetahuan pemimpin tertinggi Kristian seluruh dunia ketika itu iaitu Pope di Rom. Pope mensyaratkan jika Sepanyol ingin belayar, mereka tidak boleh lagi menghala ke Timur kerana ia sudah diperuntukkan kepada Portugis. Sebaliknya Sepanyol perlu belayar ke Barat.

Tindakan itu menimbulkan kekhuatiran di kalangan ramai kelasi kerana pelayaran ke Barat masih belum banyak diterokai. Akibatnya, tanpa kelasi, Ferdinand terpaksa mengambil banduan sebagai anak kapal dengan tawaran kebebasan dan kemewahan jika mereka mengikuti pelayaran itu. Selain Enrique, seorang lagi orang kanan Ferdinand adalah Sebastian del Cano dan pencatat pelayaran, Pigafetta.
Antonio Pigafetta
Yang menariknya, Antonio Pigafetta didapati mengikuti ekspedisi Magellan  secara sukarela dan bertindak sebagai jurutulis. Pigafetta yang berbangsa Itali belayar bersama-sama Enrique  yang dinakhodai oleh Magellan sendiri. Berikutan itu, laporan Pigafetta merupakan rakaman pengalaman langsung setiap peristiwa yang berlaku dan disaksikan sendiri oleh penulisnya sepanjang ekspedisi tersebut.

Mereka meninggalkan pelabuhan Sepanyol Sanlucar de Barrameda pada 20 September 1519 dan mula mungkin pelayaran yang paling berani dan bersejarah pernah eksplorasi - satu perjalanan yang penting hanya boleh equaled untuk pendaratan manusia di bulan 450 tahun kemudian. Armada besar itu berangkat meninggalkan pelabuhan menuju ke horizon Barat. Pelayaran itu amat sukar berikutan anak kapal tidak berpengalaman malah ada jatuh sakit dan mati. Ramai memberontak dan meminta berpatah balik.




Bagaimanapun penentangan dan konflik yang tidak kunjung padam sepanjang pelayaran sedikit terlerai apabila pelayaran menemui daratan di Barat, kapal itu sudah menjejaki benua baru di Amerika Selatan, setahun kemudian. Pelayaran itu turut menemui Selat Magallaes (Strait Of Magellan) yang dinamakan sempena nama Ferdinand.

Tidak puas dengan penemuan dunia baru itu, Ferdinand ingin meneruskan pelayaran ke Barat sehingga konflik kembali tercetus di kalangan kelasi. Tanggapan bahawa bumi adalah leper menyebabkan mereka khuatir pelayaran terus ke Barat menyebabkan mereka terjatuh ke bawah dunia.

Walaupun menerima tentangan, Ferdinand meneruskan perjalanan dengan sokongan Enrique. Pelayaran yang memasuki Lautan Pasifik kali itu semakin mencetuskan pelbagai masalah. Beberapa kapal hilang malah krisis bekalan makanan yang meruncing menyebabkan kelasi terpaksa memburu tikus dan lipas sebagai makanan.

Merentasi Atlantik, turun pantai Amerika Selatan dan ke atas di seluruh Pasifik, mereka belayar dan mengalami kesukaran banyak  dahaga, kelaparan, penyakit, ribut, melayaninya, pribumi bermusuhan, malah pemberontakan. 
Akhirnya, pada 16 Mac 1521, lapan belas bulan selepas mereka meninggalkan Sepanyol mereka melihat dalam kesamaran, yang paling timur dari kepulauan Filipina. Mereka tiba di Pulau Mazzava, Cebu, Filipina. Mereka terus eksplorasi mereka dari pulau dan bertemu beberapa orang asli tetapi Melayu Enrique telah difahami kepada mereka dan mereka terpaksa berkomunikasi menggunakan bahasa isyarat. Magellan mesti berputus asa, berfikir bahawa mereka masih jauh dari matlamat mereka kepulauan kepulauan Melayu.
Cebu
Enrique merasakan telahannya yang pelayaran berterusan mereka ke Barat sudah menemui dunia Timur adalah benar apabila mendapati pertuturan penduduk pulau itu menyamai Bahasa Melayu itu. Jauh di sudut hati, dirasakan negeri tanah tumpah darahnya iaitu Melaka semakin hampir.
Pada 28 Mac 1521, satu peristiwa bersejarah berlaku, dua buah kapal lama kelihatan, yang disebut Ballanghai, penuh lelaki, dan yang lebih besar adalah raja mereka duduk di bawah payung yang dibuat dari tikar Dan apabila mereka sampai berhampiran kapal kapten, hamba kepada Magellan, Enrique bercakap dengan raja, yang difahami dengan baik oleh Raja.

Sejak itu dan seterusnya masa, Enrique menjadi jurubahasa kepada peneroka ini.
Magellan telah berkawan dengan pemerintah Cebu, Raja Humabon dan telah diminta untuk menghukum satu puak yang besar pribumi derhaka di perkampungan Mactan, di bawah kepimpinan pahlawan yang bernama Lapu Lapu. Pada hari Sabtu, 27 April 1521, Magellan telah menyerang kampung Lapu Lapu ini dengan 60 lelaki bersenjatakan meriam, muskets, busur silang dan pedang keluli terhadap buluh lembing dan panah racun-tip. Tetapi tentera Sepanyol kecil kuasa tiba-tiba mendapati mereka menentang lebih 1,500 pahlawan Lapu Lapu itu.









Lapu Lapu yang telah menumpu serangan mereka ke atas kapten Sepanyol sendiri, Magellan. Magelan tercedera di kaki kanan oleh anak panah dan kemudian tombak menikamnya di lengan. Untuk sebab-sebab tertentu, meriam itu kini telah berhenti menembak dan, walaupun ditekan oleh serangan selama hampir satu jam, tidak ada bala bantuan tiba dari kapal-kapal lainnya. Kemudian, banyak orang-orangnya mula melarikan diri. Magellan yang tercedera ketinggalan di belakang tenteranya yang melarikan diri. Beliau akhirnya ditikam oleh tombak di kaki kanan dan dia rebah telungkup ke bawah. Sebilah lembing menikam Magellan yang jatuh dan dia mati.


Enrique sendiri cedera dalam pertempuran. Putus harapan kerana kematian Magellan, beliau tidak lagi pergi ke darat untuk berniaga tetapi perlu sentiasa dibalut di dalam selimut." Duarte Duarte Barbosa, seorang berbangsa Portugis dilantik untuk menggantikan Magellan. Dia tidak bertolak ansur dengan tingkah laku sedemikian. Dengan menjerit kepada Enrique, Barbosa memberitahunya bahawa walaupun tuannya sudah mati, dia tidak akan dibebaskan tetapi kekal hamba. Duarte memerintahkannya pergi ke darat apabila dia diperlukan atau dia akan dihalau. (Diari Pigafetta)
Duarte Barbosa
Kemudiannya disyakki bahawa Enrique merancang kekalahan rakan-rakannya. Enrique pula mungkin mengesyaki bahawa pemimpin yang kekal pada kapal-kapal telah merancang kematian tuannya semasa pertempuran dan sengaja tidak menghantar apa-apa bala bantuan atau sokongan tembakan meriam. Ini mungkin telah menimbulkan kemarahan Barbosa untuk menafikan kebebasan beliau yang telah dijanjikan oleh tuannya bahawa dia perlu dibebaskan apabila dia mati. Dia mungkin merasakan bahawa orang yang dia telah disayangi dan dikagumi kini telah mati, dan tiada lagi sebab untuk kekal menjadi hamba. Kini masa untuk memulakan hidup baru sebagai seorang yang bebas (Diari Pigafetta)
Menurut satu kisah lain, di Kepulauan Cebu,Filipina , Ferdinand Magellan telah berhubung dengan Raja Humabon . Raja Humabon bersama 800 orang rakyat di Cebu, Filipina berjaya dikristiankan oleh Ferdinand Magellan. Magellan mengisytiharkan penduduk Cebu sebagai warga Tuhan Sepanyol. Magellan memanggil penduduk Cebu sebagai 'Indian' kerana berkulit gelap sebagaimana penduduk selatan India.

Raj Humabon meminta Magellan membantunya menghapuskan pemberontakan di perkampungan Mactan yang dipimpin oleh Lapu Lapu. Pada hari Sabtu 27 April 1521 Magellan telah menyerang kampung Lapu Lapu dengan 60 orang menggunakan senapang, meriam , senjata besi dan lain-lain. Sementara Lapu-lapu bersama 1500 pahlawan hanya menggunakan buluh runcing dan panah beracun.
Malangnya Magellan menjadi mangsa pertama serangan kerana lengan kanannya terkena panah beracun. Pengikut Magellan pula lari lintang - pukang kembali ke kapal untuk menyelamatkan diri dari serangan balas yang tidak terduga itu. Magellan telah tersungkur dan mati. Peperangan disebut dalam sejarah Filipina sebagai Peperangan Mactan.. Enrique turut cedera dalam serangan itu.

Dengan kematian Magellan, Duarte Barbosa , telah memilih Enrique sebagai kapten kapal yag baru menggantikan Magellan. Dengan kebolehan berkomunikasi yang dimiliki oleh Enrique , Enrique telah berunding dengan Raja Humabon dan Raja Humabon telah setuju menghadiahkan batu permata dan pelbagai hadiah lain untuk Raja Sepanyol. Malangnya mereka telah diserang hendap oleh Humabon pula.

Pandangan Panglima Awang selama bahawa mereka sudah hampir dengan Melaka ternyata benar apabila melintasi tanah Semenanjung. Tetapi disebabkan khuatir diserang Portugis yang menguasai Melaka lantaran Sepanyol adalah seteru Portugal, kapal itu tidak singgah di tanah kelahiran Panglima Awang.

Tambahan pula mereka sudah ‘melanggar’ perintah Pope dengan memasuki kawasan pelayaran orang Portugis menyebabkan mereka menukarkan bendera Sepanyol kepada bendera Portugis sebagai penyamaran dan meneruskan perjalanan pulang ke Sepanyol.
Pelayaran diteruskan dan berakhir apabila mereka tiba kembali di Sepanyol. Di hadapan Raja Charles I, mereka menghadap mempersembahkan cerita besar pelayaran mereka ke Barat sehingga pulang dari arah Timur.

Bagaimanapun raja itu kecewa kerana bukan bukti besar itu yang dimahukannya, raja itu kepingin harta dan tanah jajahan baru menerusi pelayaran itu.

Diari Pigafetta hanya menyatakan 18 orang yang selamat kembali ke pelabuhan Sanlucar de Barrameda, Sepanyol iaitu:
  1. Juan Sebastián Elcano, ketua pelayaran dari Getaria.
  2. Francisco Albo, dari Rodas (in Tuy, Galicia) Pilot
  3. Miguel de Rodas (in Tuy, Galicia) Pilot
  4. Juan de Acurio, dari Bermeo Pilot
  5. Antonio Lombardo (Pigafetta), dari Vicenza Supernumerary
  6. Martín de Judicibus, dari pelabuhan Genoa Chief Steward
  7. Hernándo de Bustamante, dari Alcántara Mariner
  8. Nicholas the Greek, dari Naples Mariner
  9. Miguel Sánchez, dari Rodas (in Tuy, Galicia) Mariner
  10. Antonio Hernández Colmenero, dari Huelva Mariner
  11. Francisco Rodrigues, rakyat Portugis dari Seville Mariner
  12. Juan Rodríguez, dari Huelva Mariner
  13. Diego Carmena, dari Bayona (Galicia) Mariner
  14. Hans of Aachen Gunner
  15. Juan de Arratia, dari Bilbao Able Seaman
  16. Vasco Gómez Gallego, dari Bayona (Galicia) Able Seaman
  17. Juan de Santandrés, dari Cueto (Cantabria) Apprentice Seaman
  18. Juan de Zubileta, dari Barakaldo
Ferdinand Magellan
 Ferdinand Magellan (lahir pada 1480 – 27 April 1521; bahasa Portugis: Fernão de Magalhães; Bahasa Sepanyol: Fernando de Magallanes) merupakan bangsa Portugis , ahli pelayaran terkemuka bagi Sepanyol. Dia merupakan orang Eropah pertama yang berlayar ke arah barat untuk sampai ke Asia Tenggara, orang Eropah pertama belayar merentasi Lautan Pasifik, dan pertama mengetuai ekspedisi bertujuan mengelilingi dunia. Walaupun Magellan sendiri mati di pulau Cebu, Filipina sebelum kembali ke Eropah, sebahagian angkatan kapal dan anak kapalnya yang diuruskan dan dipandunya separuh perjalanan berjaya sampai kembali pada tahun 1522, selepas mengelilingi dunia,

Panglima Awang
 Panglima Awang atau Henry The Black dan Enrique of Malacca merupakan seorang keturunan Melayu yang turut serta dalam misi pelayaran Ferdinand Magellan untuk mengelilingi dunia . Beliau bertugas sebagai jurubahasa dan pembantu di dalam kapal Ferdinand Magellan. Beliau telah diberikan nama Kristian 'Enrique' (Bahasa Sepanyol) atau 'Henrique' (Bahasa Portugis) setelah dibaptiskan dalam Gereja Katolik Roma oleh pihak Portugis sempena hari pembaptisannya yang merupakan perayaan St. Henry.Asal usul Enrique diperdebatkan oleh ramai sejarawan. Ada yang menyatakan beliau dari Melaka, Sumatera, Maluku dan dari Cebu.

Asal usul Panglima Awang sebelum ditawan Portugis masih kekal misteri malah nama sebenarnya dalam Melayu masih tidak diketahui.
‘Panglima Awang’mulanya hanyalah gelaran diberikan Harun Aminurrasid dalam catatannya mengenai sejarah lelaki itu. Selain ‘Panglima Awang’, tokoh pahlawan Melayu itu turut dikenali sebagai ‘Enrique’, ‘Henry The Black’, ‘Henrich’, ‘Ariberto’, ‘Espinosa’ dan pelbagai lagi mengikut sebutan sesuatu bangsa.

Walaupun nama Panglima Awang tidak tercatat dalam manuskrip sejarah Melayu, namanya tercatat dalam catatan sejarah pelbagai bangsa asing. Antaranya catatan Itali menyebutnya sebagai ‘seorang lelaki dari Melaka’ selain catatan Figafetta mengenai pelayaran itu sekali gus membuktikan kewujudan tokoh itu.

Bagaimanapun ada juga ahli Barat yang cuba menutup sejarah kejayaan bangsa Melayu dengan menafikan kewujudan Panglima Awang.
Pigafetta tidak menyebut secara ringkas asal-usul Enrique itu - dia adalah seorang Melayu yang tinggal di Melaka tetapi pada asalnya dari 'Zamatra' (Sumatera). Magellan adalah antara kru skuadron Portugis lima kapal di bawah Diego Lopez de Sequeira yang belayar ke Melaka pada 1 September 1509 dan menjadi orang Eropah pertama yang mempunyai hubungan dengan Semenanjung Tanah Melayu. Magellan turut mengambil bahagian dalam penaklukan kota oleh Portugis pada tahun 1511 dan ia mungkin ketika itu dia memperoleh hamba Melayu, dia memberikan nama Enrique.

Enrique merupakan hamba yang setia dan mampu, dan hubungannya dengan tuannya satu baik - mungkin juga salah satu persahabatan. Ia memang cukup baik untuk Magellan mengisytiharkan dalam akan dan bukti bahawa, apabila dia mati, Enrique "hendaklah bebas dan manumitted, dan berhenti, dikecualikan dan dilepaskan daripada kewajipan setiap dan penindasan, bahawa beliau boleh bertindak sebagai dia berhasrat dan difikirkan patut. " Magellan walaupun kiri Enrique bahagian selesa dari harta pusakanya, "jumlah wang sebanyak sepuluh ribu maravedis dalam bentuk wang untuk menyokong beliau".

Menjadi tanda Tanya

Diari Pigafetta hanya menyatakan 18 orang yang selamat kembali ke pelabuhan Sanlucar de Barrameda, Sepanyol tetapi nama Enrique atau Panglima Awang tidak disenaraikan.
18 orang ini sampai pada 9 Jun 1522 dengan diketuai oleh Juan Sebastian Elcano dengan kapal La Victoria. Elcano dianggap sebagai orang yang berjaya melengkapkan pelayaran mengelilingi dunia.
Diari Pigafetta tidak menyatakan dengan jelas sama ada Enrique of Melaka kembali ke Melaka, kembali ke Sumatera atau menetap di pulau Cebu, Filipina.

Persoalan.

Bagaimana Ferdinand Magellan dikatakan Orang yang pertama mengelilingi dunia sedangkan pengembaraannya tidak sampai titik mula atau sekurang-kurangnya titik paling timur yang dijejakinya iaitu Melaka? Satu fakta sejarah  yang diubah yang membesar-besarkan hero-hero barat.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan